Martin Vaculík, ikona české motoristické žurnalistiky, je v oboru přes 23 let. Rozhovor přináší jeho pohled na současný automobilový průmysl, elektromobilitu a mnohé další.
Od dětství ke světu motorů
Martin Vaculík se narodil v roce 1981. Už od dětství ho fascinovala auta a technika. „Jako dítě jsem byl poměrně geniální, škoda, že to vyprchalo,“ říká s nadsázkou. Číst se naučil na časopise Svět motorů, kde dnes sám působí. Vyrůstal v disidentské rodině, což formovalo jeho schopnost kritického myšlení. Díky tomu dnes dokáže ocenit svobodu i technologický pokrok, včetně přechodu k elektromobilitě.
Velká baterka není řešení. Elektromobil má být lehký, úsporný a praktický. Je potřeba se zaměřit na efektivitu, ne jen na vysoký dojezd.
Martin Vaculík
Elektrické vozy: Osobní pohled
Vaculík otevřeně přiznává, že zpočátku k elektromobilům neměl příliš pozitivní vztah. Změna přišla až s geopolitickými událostmi.
„Když Putin zaútočil na Ukrajinu, řekl jsem si: Tobě už korunu nedám. V tu chvíli jsem přestal řešit, zda je elektromobil nejlepší cesta, a uvědomil si, že je to ta jediná cesta, kterou v krátkém čase zvládneme.“
Zkušenost s BMW i4 M50 pak rozhodla. „Po první jízdě bylo jasné, že tímhle chci jezdit a tomuhle chci rozumět.“
Škoda Enyaq: Překvapivá nostalgie
Přestože Martin rád testuje různé vozy, na Škodu Enyaq si vytvořil silné pouto. Po ročním testování tohoto modelu přiznává: „Strašně mi chybí. Po měsíci v Enyaqu mi připadala Octavia TDI jako hlučná a těžkopádná. Elektromobily posouvají komfort na zcela jinou úroveň.“
Vaculík zdůrazňuje, že tichost a snadnost ovládání elektromobilů je oproti spalovacím vozům zásadní. „Kdo měsíc jezdí elektromobilem, už nechce zpět.“
Kritika a naděje pro automobilky
Vaculík neskrývá kritiku na tradiční automobilky, včetně Škody Auto. Podle něj zaspaly v digitalizaci a přizpůsobení elektromobilitě. Například jejich aplikace pro vzdálené ovládání vozů působí oproti Tesle zastarale.
„Polotovary vydrží fungovat dva roky, protože automobilky nechápou, že polovina elektromobilu je dnes aplikace. Tesla by takovou chybu odstranila za dva dny.“
Na druhou stranu oceňuje, že Škoda Enyaq se stále zlepšuje díky aktualizacím softwaru. „Jsou to kroky správným směrem, ale tradiční automobilky budou muset výrazně zrychlit.“
Vývoj motorismu: Od spalovacích motorů k elektřině
Vaculík má rozsáhlé znalosti o spalovacích motorech, které dříve dominovaly jeho práci. Přesto uznává, že elektromobily mají budoucnost. Podle něj je zásadní, aby byly efektivní.
„Velká baterka není řešení. Elektromobil má být lehký, úsporný a praktický. Je potřeba se zaměřit na efektivitu, ne jen na vysoký dojezd.“
Pohled na budoucnost
Martin věří, že přechod na elektromobilitu je nevyhnutelný, ale klade důraz na to, aby byl postup citlivý vůči potřebám lidí. „Ne každý si může dovolit elektromobil za milion. Potřebujeme dostupné modely pro běžné rodiny a venkovské obyvatele.“
Na otázku, zda je elektromobil lepší volbou, odpovídá: „Pro většinu lidí ano. Ale pokud někdo jezdí málo, stále se mu vyplatí poslední generace jednoduchých spalovacích motorů, jako je Škoda Fabia 1.0 MPI. Elektromobil na velmi nízký nájezd nedává smysl.“
Poselství závěrem
Vaculíkova slova odrážejí jak jeho zkušenosti, tak realistický pohled na současný stav automobilového průmyslu. Ať už mluví o nostalgii za starými vozy, nebo o nadšení pro nové technologie, jedno je jisté: budoucnost patří elektromobilitě. „Každý přechod přináší výzvy. Elektromobily mají potenciál změnit náš život k lepšímu, ale musíme k nim přistupovat rozumně.“